Vorige

Laadpaal plaatsen in gemeente Leerdam

Het duurt niet lang of op elke beschikbare plek wordt een laadpaal geplaatst. Elektrisch rijden zit in een enorme stroomversnelling. Naar verwachting zijn er in 2025 in Nederland 1 miljoen elektrische auto’s. De regering wil bovendien dat alle nieuw verkochte auto’s vanaf 2030 emissieloos rijden. Elektrisch rijden is beter voor het milieu en de luchtkwaliteit dan rijden op benzine of diesel. Zeker als u rijdt op duurzaam opgewekte energie. Ook kan elektrisch rijden financieel aantrekkelijk zijn. De aanschafprijzen van elektrische auto’s dalen en het laden van uw elektrische auto op een eigen parkeerplaats is vaak voordeliger dan op straat. U heeft in dat geval een laadpunt nodig, die u eventueel zelf kunt installeren.

Een eigen laadpaal bij uw huis

Zelf plaatsen / installeren

Een eigen laadpaal op de oprit of onder de carport is natuurlijk de mooiste oplossing voor elektrisch rijders.

Als u handig bent kunt u zelf een oplaadpunt kopen en installeren.

Laten installeren

U kunt ook een bedrijf als ENGIE of New Motion vragen een offerte te maken voor een laadpaal bij u thuis.

De prijs voor het installeren van een laadpaal kan flink variëren, afhankelijk van uw situatie. Een aantal zaken die van invloed kunnen zijn op de kostprijs:

  • Wat is de afstand tussen meterkast en laadpaal?
  • Moet er gegraven worden? Of doet u dit zelf?
  • Kan de kabel door de kruipruimte? Of moet dit bovengronds weggewerkt worden?

Een eigen oplaadpunt in of bij uw flatgebouw

Zelf een laadpaal plaatsen in de parkeergarage van uw appartement is een lastiger verhaal. Voor bewoners van een wooncomplex met een gezamenlijke parkeervoorziening is het soms lastig om met de VVE afspraken te maken over de aanleg van een laadpunt in de gezamenlijke garage. In de brochure 'Laadoplossingen voor elektrische auto’s binnen de VvE' kunt u lezen waaraan u moet denken bij de aanleg van een oplaadpunt in een gezamenlijke voorziening en hoe u met de VVE de afspraken kunt vastleggen.

Stadsgezichten

De gemeente Leerdam heeft een beschermd stadsgezicht, wat kan inhouden dat je niet zomaar overal een oplaadpunt kunt plaatsen.

Laden bij een openbaar oplaadpunt in de buurt

Rijdt u een elektrische auto, of gaat u binnenkort elektrisch rijden? Wilt u verzekerd zijn van oplaadcapaciteit in uw buurt? Meld u als elektrisch rijder. De gemeente bouwt een openbaar netwerk van oplaadpalen.

De gemeente Leerdam probeert de oplaadpalen zo te plaatsen dat ze goed gebruikt zullen worden. Hierbij wordt onder meer rekening gehouden met de locaties waar elektrisch rijders wonen of werken, maar ook met de toegankelijkheid van het oplaadpunt.

De openbare oplaadpalen worden nooit gekoppeld aan 1 gebruiker. Iedereen met een elektrische auto kan de oplaadpalen gebruiken.

Voorwaarden voor het plaatsen van een openbare laadpaal

De gemeente gaat de mogelijkheden voor het uitbreiden van de huidige laadcapaciteit onderzoeken als u:

  • een kentekenbewijs of leasecontract van een elektrische auto heeft, of nog geen kentekenbewijs of leasecontract heeft maar verwacht dit binnen 3 maanden te krijgen (aan te tonen met een koopovereenkomst, verklaring leasemaatschappij). Een elektrische auto is een wegvoertuig dat bij de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RWD) staat geregistreerd als auto en geheel of gedeeltelijk door een elektromotor wordt aangedreven. De elektrische energie wordt geleverd door een batterij en de batterij wordt opgeladen via een oplaadpunt buiten het voertuig.
  • bent ingeschreven als inwoner van Leerdam of minimaal 28 uur in de week in Leerdam werkt (aan te tonen met een arbeidsovereenkomst) of een in Leerdam gevestigde onderneming of organisatie vertegenwoordigt.
  • geen ruimte heeft voor plaatsing en opladen van het elektrische voertuig op eigen terrein, inclusief bij het wooncomplex horende parkeergarages of parkeerkelders.

Stappen

Na uw melding als elektrisch rijder volgt de gemeente de volgende stappen:

  1. Controleren of het voor u mogelijk is om op eigen terrein op te laden. Als dat zo is, breidt de gemeente de laadcapaciteit niet uit. Dit hangt samen met de richtlijnen van de gemeente dat iedereen zoveel mogelijk op eigen terrein parkeert en dus ook op eigen terrein laadt.
  2. Controleren of de bestaande laadcapaciteit binnen 200 meter loopafstand voldoende is.
  3. Als de bestaande laadcapaciteit onvoldoende is, dan probeert de gemeente deze uit te breiden. Dit kan door een extra parkeervak te maken bij een bestaande oplaadpaal, of door een extra oplaadpaal te plaatsen.

Wanneer u zich gemeld heeft, probeert de gemeente binnen een anderhalve maand te bepalen welke actie zij moet ondernemen. Het inrichten van een extra oplaadparkeervak duurt ongeveer 2-4 weken. Dit heeft onder meer met het weer te maken: er kan alleen geverfd worden als 24 uur droog is. De gemeente streeft ernaar om de extra laadpaal binnen 2-4 maanden te plaatsen. De gemeente is daarbij afhankelijk van de planningen van de verschillende partijen die nodig zijn bij de plaatsing. Wanneer het om een ingewikkelde plaatsing gaat, kan het soms langer dan 4 maanden duren.

Nieuws met betrekking tot openbaar laden

Lees hier meer over laadpalen, laadpassen en openbaar laden.